Matrice 350 RTK: DJIs nye revisjon av deres råeste droneplattform bygget for industrien

M350RTK

Denne artikkelen er foreløpig bare tilgjengelig på norsk. En engelsk versjon vil snart bli publisert.

2020 var året der DJI utførte et kvantesprang for deres industrirettede droneplattform "Matrice" med modellen M300 (Matrice 300). Forgjengeren, døpt Matrice 200 Series var ute allerede i 2017. Etter to år ute i filt dukket den oppdaterte Matrice 200 Series V2 opp i 2019. Denne modellen endret ikke mye på design, men den kom med flere RTK muligheter, støtte for ytterligere nyttelast, og lamper designet for flyvning i mørket. I tillegg ble mye av "hjernen" oppdatert med fokus på sikkerhet og pålitelighet.

Matrice 200-serien bestod av Matrice 200, Matrice 210 og Matrice 210 RTK. Tar vi med V2 modellene (Matrice 200 V2, Matrice 210 V2 og Matrice 210 RTK V2) endte Matrice 200 serien opp med seks ulike varianter av dronen. Matrice 300 RTK (M300) kom derimot kun som én variant som kunne bygges til å utføre alle oppgavene fra de ulike dronene i 200-serien.

Spol frem til 2023 og DJI ser ut til å utføre noe av den samme rutinen igjen, dog uten alle de ulike navnene og variantene. Denne gangen har de gjort det litt enklere og døpt den nye modellen Matrice 350 RTK. Matrice 350 RTK bygger videre på fundamentet som ble opprettet av M300 og introduserer en rekke forbedringer.

Hva er nytt?

Bilde: DJI

Matrice 350 RTK viser frem en bedre robusthet med sin IP55 sertifisering. Dette gjør den motstandsdyktig mot skadelige mengder støv og vannsprut fra alle vinkler. DJI opplyser om at den ikke skal utsettes for mer enn 100mm/24t med regn. Den har også fått en ekstra bakovervendt antenne som sikrer en mer stabil kommunikasjon mellom kontrolleren og dronen.

For å forbedre flysikkerheten har dronen fått et oppgradert FPV-kamera. FPV-kameraet er nå designet for bruk i mørket. Ved hjelp av nattsyn vil FPV kameraet bedre synliggjøre bakken og andre elementer i flyområdet. Det er også kommet en ny sensor som legger merke til om armene til dronen er låst ordentlig raskt. Denne sensoren skal forhindre piloten å lette dersom armene ikke er låst. En slik sensor montert på et mekanisk element blir spennende å se om det vil gi feil utslag etter langtids bruk og eventuell bruksslitasje.

Matrice 350 RTK åpner også for enda flere SDK-muligheter gjennom E-Port, SkyPort V2, og DJI X-Port. Ved bruk av SDK kan det designes gassmålere, multispektrale måleinstrumenter, beregningsmoduler og mer. Med muligheten for å kunne designe sin egen nyttelast vil levetiden både til dronen og nyttelasten forlenges.

Noe som er greit å bemerke seg er at DJI opplyser færre systemer for redundans sammenlignet med forgjengeren Matrice 300 RTK. Begge dronene inneholder to IMU-enheter, to barometer, to RTK-antenner, seks par med optiske kollisjonssensorer og seks ToF-sensorer. Avviket dukker først opp når Matrice 300 RTK opplyser at den er utstyrt med to kompass, noe vi ikke ser opplyst på den nye Matrice 350 RTK. Matrice 300 RTK opplyser også at den har muligheten til å opprettholde kontroll for å lande trygt i tilfelle en motor skulle slutte å fungere, denne opplysningen finner vi ikke på Matrice 350 RTK. Om Matrice 350 RTK rett og slett mangler disse funksjonene er vanskelig å se for seg, men samtidig er det noe å tenke på basert på den vedlagte dokumentasjonen.

Se kunngjøringen her:

DJI kunngjør Matrice 350 RTK

H20N

Bilde: DJI

DJI sitt aller nyeste medlem i Zenmuse H20-serien. H20N ser ut til å være en nyttelast med søk og redning som sin primære oppgave. Nyttelasten består av en avstandsmåler og hele fire separate kamerasensorer. To av disse er optiske "starlight" sensorer som DJI har døpt dem. De optiske (RGB) sensorene består av én vidvinkel og én 20x zoom optikk. I tillegg har H20N to separate termiske sensorer, hver med en oppløsning på 640×512. De to termiske sensorene beskrives ved forskjellige zoomnivåer. Ett av dem er på 2x (Ekvivalent brennvidde: 53mm), det andre er på 8x (Ekvivalent brennvidde: 196mm).

Starlight sensorene skal kunne se mennesker og kjøretøy med en avstand på opptil 150 meter så lenge det er en stjerneklar og skyfri himmel. Sammen med de termiske sensorene skal kameraet kunne zoome inn likt når du benytter delt visning, slik at det blir lettere å sammenligne bildet fra den optiske og termiske sensoren under flyvning.

TB65 og BS65 Batteristasjon

Bilde: DJI

De nye TB65 batteriene kommer med en ny kjøleribbe for å bedre kunne føre varme vekk fra batteriene når du flyr i varme omgivelser. De nye kjøleribbene er der nok også for å kunne utføre hurtigladingen med den nye BS65 Battery Station. TB65 batteriene har også økt levetiden sin i henhold til ladesykluser. TB60 som ble introdusert med Matrice 300 RTK har 200 sykluser i levetid, TB65 har nå 400 sykluser i levetid. Dette er veldig positivt for de som benytter batteriene mye og lader dem ofte.

Utover dette har både TB60 og TB65 12 måneders garanti. Dette er viktig å huske på når du skal regne ut hvor ofte du kommer til å lade. Dersom du ikke lader batteriene mer enn 200 ganger i året, har altså ikke de 400 ladesyklusene så mye å si for deg. Garantien regnes nemlig ut etter hvilket av parametrene som kommer først. Legg også merke til at de 400 ladesyklusene kun er garantert dersom den akkumulative batterikapasiteten ikke har vært over eller lik 90% i løpet av 120 dager innen 12 måneder.

Den nye ladekassen BS65 Battery Station er kanskje den flotteste oppgraderingen. Her snakker vi hurtiglading av et batteri par fra 20% til 90% på kun 30 minutter med en strømforsyning på 220V. Dersom du bruker en strømforsyning på 110V snakker vi hurtiglading på 40 minutter. BS65 Battery Station har også en egen lagringsmodus som enten lader opp eller lader ut allerede fulladede batterier til 50%. BS65 Battery Station har selvfølgelig muligheten til å lade ved normal ladehastighet også, denne er på 60 min (220V) og 70 min (110V). Helt til sist har ladekassen fått hjul, noe som alle som har løftet på forrige BS60 kommer til å være glad for.

DJI RC Plus

Bilde: DJI

DJI RC Plus kan vi vel ikke kalle en nyhet på dette tidspunktet. Denne ble introdusert sammen med Matrice 30 og 30T i fjor og har vist seg å være en solid fjernkontroll. Det som er greit å få med seg er den nye funksjonen den får sammen med BS65 Battery Station. Nå kan du nemlig koble deg til ladekassen, og overvåke batteristatusen til batteriene i laderen direkte i fjernkontrollen.

Med en IP54 sertifisering er den motstandsdyktig mot støv og en liten regnskyll. Legg dog merke til at fjernkontrollen ikke håndterer vannsprut på samme måte som dronen, så om det er ordentlig møkkavær kan det fremdeles være greit å ha noe som kan skjerme fjernkontrollen litt. Touch skjermer har vel uansett aldri vært kjent for å være helt uproblematiske når det er fullt av vann på skjermen.

DJI CSM Radar

Bilde: DJI

Heller ikke en nyhet i seg selv, men muligens mer aktuell enn tidligere. DJI Circular Scanning Millimeter-Wave (CSM) Radar oppdager hindringer 360° rundt seg selv. Den klarer å oppdage mindre objekter slik som ledninger og grener fra en avstand på 1 til 30 meter. CSM radaren fungerer like godt i mørke og lyse omgivelser, noe som kan være grunnen til at DJI drar den frem igjen nå. Sammen med det nye FPV-kameraet og H20N vil Matrice 350 RTK være en ypperlig drone å benytte til f.eks søk og redning i mørket.

Andre nyhetssaker

Vi holder deg oppdatert!